Tuesday 13 September 2011

pengawas UPSR tahun pertama

mmg saya volunteer nk jadik pengawas..sbb??? saje2 nak rase syok ker jdik pengawas tuh.. bile tgk my abah da bape2 kali da kne bertugas sbg ketua pengawas..nmpk cam besh jer..(mmg nmpk leceh..tp sronok ape??)

so saat tok jage exam pon  tibe..tahun ni 13/9/2011 murid2 tahun 6 ambil pekse..kirenye batch pertama murid y saya ajar time jdik cikg sandaran ari tu turut amik exam..moga2 korang smua success ye..

pengalaman hari pertama?? biaupon kengkadang terpaksa senget2 kan badan tok imbang badan...tp gagah kan jgak!.. dah cbuk nk pakai jgak heel polkadot tu..hehe... nk2 kne jage 72 calon..pulak dah kne naik smpai tingkat 3 plak tuh..mmg excercise kaki tol. xpe2..

tok paper BM(pemahaman)...tgk bdk2 jwb ngan tekun.. y past rasenyer smua murid jawab semua soalan...tp lps abis..rata2 murid mengeluh kate soalan td agak susah...ntah saya x pasti..sbb saya x bape nk teliti soalan2 td..kehulu-kehilir ronda pastu ikot murid ke tandas.. so far x de murid y sakit teruk2..

untuk paper2 BM(penulisan)...cikgu sekolah tempat saya mengawas da pesan tlg tengok2 kan 2 org muridnya..y katanya mengalami masalah pembelajaran BM.. so mmg budak itu d nasihatkan supaya menyalin semula soalan2 y d beri...ye saya jumpe murid itu.. dan sememangnya murid itu ikot nasihat guru mereka. terdetik dalam hati, kasihan melihat masih terdapat murid2 y tercicir seperti ini. bagaimana laluan untuk mereka pada masa akan datang?

seterusnya paper2 matematik... untuk murid2 y saya rase dari kelas pertama, rasanya mereka tiada masalah..cuma kengkadang saya melihat ada careless mistake y mereka buat.. tiada y dpt saya bantu selain mengetuk soalan tersebut..harapan saya mereka sedar y mereka tersilap..

semoga anak2 didik akan lebih tenang untuk menjawab soalan2 pada esok hari dan hari seterusnya...good luck smua!!...

No comments: